Je každá biela tekutina mlieko?

Autor: Silvia Kacerikova | 28.7.2015 o 10:29 | (upravené 28.7.2015 o 10:37) Karma článku: 4,25 | Prečítané:  1400x

Prinášam porovnanie obsahu výživných a ostatných látok v živočíšnych mliekach a v ich rastlinných náhradách. Jednoducho zistíte, čo lepšie vyhovuje Vášmu telu zohľadňujúc zdravotný stav, vek, kondíciu a vykonávané aktivity.

Určite aj Vy poznáte ľudí ktorí namiesto mlieka pijú rôzne rastlinné náhrady.

Keď sa ich spýtate prečo, tak  väčšina z nich odpovie: „Lebo je to zdravé“.

Pre tých, ktorých zaujíma, ako to s mliekom a s  jeho rastlinnými náhradami naozaj je, prinášam porovnanie obsahu výživných látok.

Zdroj informácií :  Nutrition Facts and Analysis; nutritiondata.self.com

Ľudské telo si predstavujem ako super zložitý stroj, ktorý na vykonávanie svojich funkcií potrebuje palivo. Palivom pre naše telo je potrava ktorú prijímame.

V závislosti od veku, kondície a druhu vykonávaných  činností naše telo spaľuje rozdielne množstvo výživných látok.

Mali by sme sa snažiť každým prijímaním potravy dopĺňať chýbajúce zložky a množstvo. Nedostatok alebo nadbytok potrebných látok,  ľudskému telu  škodí (napr. šúpanie kože na prstoch u detí na jar, osteoporóza, zvýšený cholesterol,  atď.)

Bielkoviny – sú základnou jednotkou pri stavbe, raste, obnove buniek, svalov, orgánov a tkanív. Sú nevyhnutné pre človeka. Kvalita bielkovín je určovaná hlavne obsahom tzv. esenciálnych aminokyselín. Najkvalitnejšie bielkoviny sú živočíšneho pôvodu (mäso, ryby, vajcia, mlieko...). 

Zdrojom energie pre naše telo sú tuky a cukry.

Za „zdravé“ sa považujú tuky s obsahom nenasýtených mastných kyselín. Tie sa nachádzajú najmä v rastlinných olejoch, napr. olivový olej.  Pre rast a fungovanie organizmu človek však potrebuje prijať aj významné množstvo tukov s obsahom nasýtených mastných kyselín (v grafe Nasýtené tuky)  – rôzne zdroje udávajú až 2/3 z celkový tukov. Tie sa vo všeobecnosti považujú za „nezdravé“, pretože môžu spôsobovať zvyšovanie cholesterolu v krvi.

Z grafu je vidno že tuky s obsahom nasýtených mastných kyselín sa nachádzajú v živočíšnych mliekach.  Super výnimkou je kokosové mlieko:  v kokosovom mlieku sa nachádza najvyšší podiel nasýtených tukov. Sú však iného zloženia a nespôsobujú zvyšovanie cholesterolu v krvi.

 

S  tukmi úzko súvisí aj problematika cholesterolu. Niektorí ľudia si nesprávne myslia, že zlý LDL cholesterol, ktorý sa usádza v cievach, sa dostáva do ich tela hlavne priamou konzumáciou. Pravda je však taká, že priamo z potravín sa cholesterol dostáva len v malom množstve (pozri graf 2).  Zlý LDL cholesterol si však telo produkuje samo, a to najmä vtedy, keď  prijímame prebytočné množstvo nasýtených tukov. Cholesterol totiž telo potrebuje na rozvážanie a trávenie tukov.

Na príklade jednej mojej známej môžem povedať, že cholesterol je veľmi nebezpečná vec. Môže skončiť až upchaním ciev. Ak už máte zvýšenú hladinu cholesterolu, uprednostnila by som konzumáciu odtučneného mlieka alebo rastlinných náhrad mlieka, ktoré cholesterol neobsahujú a samozrejme treba obmedziť príjem nasýtených tukov, s výnimkou kokosového.

Cukor v mlieku sa volá laktóza.  U niektorých ľudí chýby laktáza (enzým na štiepenie  laktózy) a to sa u nich prejavuje neznášanlivosťou mliečneho cukru (alergia). V tomto prípade sa odporúča konzumovať rastlinné náhrady mlieka alebo siahnuť po bezlaktózových mliekach.

Spomeniem jednu moju osobnú príhodu  s laktózou. Moje telo si v poslednom čase žije svoj spokojný život. Pravidelne športujem a snažím sa konzumovať optimálne zloženú stravu. Pokúšam  sa nájsť spôsob ako naštartovať telo k chudnutiu. Keď som si prvýkrát urobila porovnanie výživných látok , zistila som, že kravské mlieko obsahuje celkom veľa cukru. Ja už roky denne pijem okolo 6 dcl kravského mlieka. Takže cesta k môjmu chudnutiu by mohla viesť redukovaním cukru v mlieku. Kúpila som si preto mlieko bez laktózy. Keď nie niečo “BEZ”, tak som predpokladala že je to bez cukru. Omyl. Mlieko bez laktózy, obsahuje rovnaké množstvo cukru ako laktózové, iba forma je iná (cukry sú štiepené na jednoduchšie cukry).

 

Záver tohto môjho blogu  je, že mlieka živočíšneho pôvodu sú skvelou kombináciou výživných a ostatných dôležitých látok, ako sú bielkoviny, tuky, cukry, vápnik a vitamíny. Ak máte problém s neznášanlivosťou laktózy, odporúča sa piť bezlaktózové mlieko alebo rastlinné náhrady.

Hlavnými príčinami obezity a rôznych chorôb ako napr. cukrovky je nadmerný príjem cukru a nie tukov, ako si možno veľa ľudí myslí. Ak máte sklony k nadváhe, treba byť opatrný aj s konzumáciou mlieka kvôli obsahu cukru (viď graf). Nezabúdajte, že stále platí  rovnica Príjem = Výdaj.

Zaujímavá vec mi vychádza pri ryžovom mlieku. Z hľadiska zloženia je to z veľkej časti iba cukrová voda.

Ak trpíte zvýšeným cholesterolom, vtedy treba preferovať buď nízkotučné mlieka alebo rastlinné náhrady.

Pre mňa mlieko živočíšneho pôvodu predstavuje super potravinu s vyváženým zložením výživných a ostatných látok. Kravské mlieko pijem aj po športových aktivitách namiesto rôznych doplnkov výživy.

Želám Vám veľa zábavy pri spoznávaní Vášho tela. Nezabudnite :  koľko dáš, toľko sa Ti vráti!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?