reklama

Začala som cvičiť hladná a dejú sa zázraky

Tento článok je určený pre všetkých, ktorí riešia spôsob, ako schudnúť zdravo a ľahšie a udržať sa vo forme bez JOJO efektu. Je to moja interpretácia fungovania tukového metabolizmu. Spôsob, ktorý aplikujem už tretí rok a funguje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Patrím k ľuďom ktorí žijú zdravo. Postavu a fyzickú formu si vylepšujem pravidelným cvičením a konzumáciou potravín, ktoré sú prospešné pre telo a zdravie. Svoje snaženie meriam dvoma parametrami: hmotnosť a spálené kalórie.

Spočiatku som sa tešila, že moja hmotnosť bola takmer lineárne závislá od spálených kalórií. Čím som viacej cvičila, tým som viacej chudla! (avšak pozor! S rešpektovaním zdravej stravy. Pri chudnutí je iba 30% podiel športu, zvyšok je o strave)

Neskôr som si všimla, že napriek tomu že som pokračovala rovnakých tempom cvičenia a stravovania, ručička váhy sa zastavila a dokonca mala tendenciu stúpať. ALARM! Prišiel čas zastaviť sa a začať hľadať, čo robím zle. Našťastie mám vedľa seba človeka, ktorý veľmi rýchlo odhalil v čom je problém.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môj čas cvičenia je cez obedovú prestávku alebo večer po práci. Obidva termíny sú v čase, keď som bola zvyknutá jesť. Zmenu, ktorú som v mojom režime urobila bola, že pred cvičením som začala jesť. Nie veľa. Iba aby som nebola hladná. Ale aj to stačilo na to, aby sa ručička váhy zastavila.

Aby som pochopila dôvody, naštudovala som si viacero dostupných informácii. Musím však povedať, že informácie sa veľmi líšia. Niektoré sa až navzájom vyvracajú. Mne však z toho vyšlo logické vysvetlenie popísané nižšie. Ak by sa niekto dožadoval štúdie, tak tou som ja sama a úbytok hmotnosti 0,5kg mesačne.

Základom je, že telo na vykonávanie funkcií potrebuje energiu. Tu získava z potravy, ktorú mu dodávame. Zdrojom energie sú sacharidy a tuky. Množstvo premenených sacharidov a tukov na energiu, záleží od funkcií ktoré telo vykonáva. Všetky zvyšné sacharidy a tuky sa ukladajú do zásobárne vo forme tukov. Tie sa potom použijú na energiu v čase, keď bude príjem potraviny nedostatočný, alebo výdaj energie bude zvýšený. (pozn.: ostatnými prijatými zložkami potravy sa v tomto článku nezaoberám).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa toho rozoznávame 2 druhy metabolizmu : cukrový a tukový.

Nedostatok sacharidov pocítime ako únavu a hlad. Tento pocit nie je pre nikoho prijemný. Väčšina z nás hlad okamžite potláča tým, že sa musí rýchlo najesť.V tom horšom prípade dostávame cukrový deficit a sme nervózni.

Toto je na škodu. Ak by sme teraz telu nedodali novú potravu, preplo by sa na tukový metabolizmus a začalo by na výrobu energie spaľovať uložené tuky. Telo by sa stalo viacej sebestačným a my menej citliví na pocit hladu.

Táto úvaha je základom mojej jednoduchej interpretácia, prečo sa ručička na váhe zastavila, keď som začala pred cvičením jesť. Telu som dodala nové sacharidy a tuky na výrobu energie a uložených tukov v zásobach sa nemuselo ani dotknúť, alebo iba čiastočne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme, chemické procesy v našom tele sú oveľa zložitejšie a nič nie je čierno-biele. Keby to bolo také jednoduché, tak všetci sme super štíhli. Určite však platí, že nastavený režim cvičenia hladných je o disciplíne a kontrolovaní prijatej potravy. Večer po práci, namiesto toho aby som sa vrhla na chladničku, najskôr si idem zacvičiť.

Podľa mňa, toto je aj princip diét, pomocou ktorých dokážete schudnúť aj veľa kilogramov. Nie však natrvalo. Počas diéty striktne obmedzíte príjem cukru vo všetkých formách (cukor do kávy, sladené malinovky, pečivo, cestoviny, ovocie, pochuťoviny, atď.). Keď telo nemôže čerpať energiu z cukrov, je nútené zobrať si ju z tukov a čiastočne z bielkovín. Takže chudnete. To je super! To je presne to, čo sme chceli dosiahnuť! ZIá informácia je, že ak skončíte s takouto diétou a vrátite sa k pôvodnej strave, ktorá obsahuje aj cukry, dostaví sa JOJO effekt. To znamená, že telo sa vráti k pôvodnému cukrovému metabolizmu, donúti Vás konzumovať cukry, ktoré bude používať ako zdroj energie. Pokiaľ bude mať dostatok prijatýchcukrov a tukov, tých uložených sa ani nedotkne. Tu je teraz zaujímavá otázka, že ak ste počas diéty spálili uspokojivé množstvo tukov, tak pri vhodnom regulovaní prijatýchcukrov by ste nemuseli začat priberať. Možno áno. Nemôžem odpovedať, pretože ja sa diétam celý život úspešne vyhýbam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže môj návod na zdravé, ľahšie, trvalé schudnutie a udržiavanie sa vo forme sa volá jednoducho “tukový metabolizmus”.

Súhlasím s tými, čo na nete píšu, že účinnou metódou je začať cvičiť a rozpumpovať telo hneď ráno. Ráno po prebudení máme v pečeni a v krvi cukrový deficit (to je aj dôvod prečo sa na niektoré krvné vyšetrenia žiada prísť nalačno). Takže, keď začneme cvičiť nalačno, telu nezostáva nič iné iba začať spaľovať tuky.

Myslím si, že väčšina bežných ľudí, tak ako ja, si musí čas na cvičenie plánovať a riešiť najmä otázky KEDY a AKO DLHO môžem cvičiť.

Pretože ja ráno kvôli iným povinnostiam cvičiť nemôžem, otázku KEDY som vyriešila tak, že cvičím v priebehu dňa, ale hladná.

Otázku AKO DLHO riešim tak, že postupne prechádzam z hodinových (aj dlhších) cardio cvičení na účinné HIIT (high interval intenzity training). Ide o opakované intenzívne cvičenia v krátkych časových intervaloch v anaeróbnej zóne. HIIT cvičenia trvajú od 12 do 20 minút a sú zamerané na vytrvalosť, rovnováhu, silu, posiľňovanie. Dnes nie je problém dostať sa k týmto cvičenia bezplatne na internete aj od fundovaných cvičiteľov. Ja som si takéto cvičenia našla a to mi umožňuje zacvičiť si kedykoľvek, keď mám čas, doma alebo na cestách.

Verím, že môj článok Vás zaujal a pomôže aspoň niekomu z Vás. Ak chcete, môžete začať tak, že si začnete všímať kolegov okolo Vás, ako o 12h00 prepadajú panike a hromadne sa rútia na obed lebo pocítili hlad Takisto sami na sebe odpozorujete, že ste nervózni, keď ste hladní. Toto všetko pominie, ak naučíte Vaše telo byť viacej sebestačné a spaľovať uložené tuky.

Na záver by som však chcela povedať, že každý sme iný a naše metabolizmy a spôsob fungovania sú rozdielne. Takže svoju zlatú cestu, ako žiť so svojim telom, si musí nájsť každý sám.


 

Silvia Kacerikova

Silvia Kacerikova

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"She needed a hero, so that's what she became" - povedala moja dcéra o mne. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu